sekarang download 4shared ga perlu login dan ga perlu nunggu timer
caranya : copy alamat downloadnya
(misal : http://www.4shared.com/mp3/AQ3fCUoD/03_Still_Im_Sure_We_Love_Again.htm )
paste kan ke dalam generator 4shared berikut
dan klik "generate link"

4shared Generator

MUSIC DIRECTOR

Apakah fungsi DI Box?
DI Box berfungsi utk menukar dari unbalanced signal kepada balanced signal. Seperti contoh jika merakam bass, kita tak perlu utk membuat miking. Dari bass terus kepada DI Box & sambung terus ke mixing console. Jika bass terus disambung ke console, kita akan dapati level yg masuk adl terlalu rendah. DI box juga boleh digunakan utk instrument lain seperti guitar (clean) & keyboard. DI Box juga ada 2 jenis, active & passive. Active DI box memerlukan phantom power ato bateri utk beroperasi.

Bagaimana utk atasi masalah feedback?
Ada 2 cara. yg paling mudah adl anda boleh membeli feedback destroyer ato eliminator. Gear ini berfungsi utk mencari frekuensi feedback itu & terus cut frekuensi tersebut.

Cara yg ke-2 adl dg menggunakan graphic EQ. Anda boleh mencari frekuensi feedback itu & cut kan hingga feedback itu tiada.

yg paling penting dekatkan mic dg source bunyi yg diambil oleh mic. Ia boleh mengurangkan masalah feedback.

Adakah kotak telur membantu utk sound proof?
Tidak. Kotak telur tidak dapat membantu utk sound proof tetapi boleh membantu utk akustik bilik. Apabila bunyi itu sampai pada dinding yg ditampal dg kotak telur, bunyi itu akan pantul kepada banyak arah & bunyi akan menjadi lebih rata.

Jenis mic apa yg sesuai utk vokal?
Ada 2 jenis mic yg popular digunakan utk vokal. Dynamic & condenser. Kebiasaannya, dynamic mic (spt. Shure SM58) digunakan utk jenis vokal rock ato menjerit kerana mic ini mempunyai proximity effect (semakin dekat mic semakin banyak bass dihasilkan). Tetapi terlalu banyak proximity effect juga tidak elok utk vokal.

1 jenis lagi iaitu condenser (spt. Behringer C-1) lebih sesuai utk vokal pop & classical. Frekuensi yg diambil oleh mic condenser biasanya lebih luas.

Apapun ini bukanlah tetap. Anda boleh terus bereksperimen dg jenis mic ini.

Apakah itu Audio interface?
Audio interface lebih mudah d**enali sebagai sound card. Tetapi audio interface ini biasanya digunakan utk tujuan recording. Fungsi yg ditawarkan oleh audio interface juga lebih banyak dari soundcard biasa. Jika sudah menggunakan audio interface, anda tidak perlu lagi menggunakan soundcard biasa.

Audio interface sangat penting utk rakaman menggunakan PC. Audio interface menawarkan balanced input & ka&gkala di dalam input nya adl XLR ato 1/4″. Berbeza dg soundcard biasa yg biasanya input nya adl 1/8″.

Sesetengah audio interface yg lebih mahal, biasanya menawarkan pelbagai fungsi tambahan seperti contoh phantom power (utk condenser mic ato active DI box), lebih input & output, XLR input, headphone output, digital input & output & macam-macam lagi. Salah satu contoh audio interface adl Maya44 MKII.

Apakah basic setup bagi home studio?
Biasanya setiap home studio perlu lah mempunyai mic yg baik (spt. Shure SM58). Jumlah mic pula bergantung kepada penggunaan. Jika anda mahu merekod dram maka anda memerlukan lebih mic. Seterusnya anda boleh menggunakan pc utk tujuan rakaman bersama dg audio interface yg baik. Anda juga boleh membeli mic preamp. Gear ini sangat membantu utk mendapatkan sound yg lebih baik, padat & warm. Speaker monitor juga penting, anda boleh melaburkan lebih sikit duit utk mendapatkan monitor yg baik kerana monitor itu lah yg menentukan sound yg akan keluar dari rakaman anda. Anda juga boleh membeli mixer jika anda memerlukannya seperti rakaman dram & sebagainya.

Bagaimana utk setup studio monitor?
Cara paling mudah utk setup kan studio monitor anda adl dg gunakan sistem triangle (3 segi) seperti gambar di bawah.


Pastikan tweeter monitor tersebut sama tinggi dg telinga anda. Halakan monitor itu ke arah telinga anda.

dari http://rizkybroadcaster.wordpress.com/12-music-director/